Min första månad som butiksägare och ägare av eget varumärke HILKE

Bildcredit: @linkopingskartan

Bildcredit: @cristinare

Bildcredit: @cristinare

Bildcredit: @cristinare

Bildcredit: @cristinare

Bildcredit: @cristinare

Bildcredit: @cristinare

Bild på granitbordet HILKE, 120x60x45 (6700kr)

Bild på sängtbordet HILKE i marmor, 45x45x75 (3700kr utan hyllplan/4300kr med)

Bild på marmorbordet HILKE, 80x80x45 (6500kr)


Det har varit en omtumlande månad, med mycket nytt och test på stresshanteringen.
Jag öppnade upp min webbutik i December 2014 - men jag började satsa på den i April 2015, samtidigt som jag lade ner mer krut på min instagram @hilkeindesign, som gick från ett par hundraföljare till 14500 på bara några månader.

Jag startade upp butiken efter en spontanidé, dagarna efter att jag sagt upp migfrån mitt jobb som teknisk säljare. Detkändes som det var dags att börja bestämma över sin egna fritid och dagar - jagsom är mamma är tiden viktigare än pengar. Mitt företag består av många armar:

  1. Fysisk butik i Linköping (bokhållaregatan 2A)
  2. Homestyling till företag och privatpersoner i Östergötland
  3. Webbshop www.hilkeindesign.se
  4. Eget varumärke HILKE som är i utvecklingsfasen (består nu av granit/marmorbord samt poster)

Det är inte bara attstarta upp en butik och tro att den ska flyta på själv - jag valde att anställadirekt.

Samma dag som jag öppnade anställde jag mina två systrar. För att kunna hantera en webbutik, butik, stylingdel samtidigt som jag vill kunna ha kvalitétstid med min familj på kvällarna var jag tvungen att anställa direkt - men detdär med kvalitéetstid kunde jag ändå glömma haha. Vi hade mer att göra än jag någonsin kunde drömma om. Ju fler dagar som gick, desto mer kunder kom det varje dag.

Presentpappret tog slut, varorna tog slut, ettiketterna tog slut, kvittopappret och vi åt inte på flera dagar vid lunch - vi visste inte att det skulle bli så mycket folk så vi hade inte räknat med att köpa in det dubbla i lager. Inte nog med detta så är kunderna HELT FANTASTISKA - Jag älskar er alla! Alla fina följare, kunder från webbutiken, stylingprojekt och butiken - ni är helt underbara och det är ni som gör att jag Aldrig kommer ha måndagsångest igen, det är för er jag gör detta (och för min familj självklart - och mig själv hihi).

Samtidigt som butiken ökade i kunder så ökade webbutiken också, trots att jag inte haft tid att marknadsföra den tillräckligt. När reportaget kom ut med Hilkeindesign på förstasidan så sattes pricken över iit =)

Jag har även kämpat såå länge med att vara unik. Självklart kommer jag alltid ha kända varumärken som Housedoctor, Bloomingville, Nordstjerne, Vallonmässing, VITA m.fl. men det som gör Hilkeindesign unik är vårt egna varumärke HILKE och att kunderna påverkar mycket. Vi har haft många förfrågningar om vissa produkter den senaste månaden och nu jobbar vi dygnet runt med att försöka få in dessa - ska bli ett intressant 2016. Det jag jobbar mest med den senaste månaden är att få in unika designers som t.ex. Washologi, Dekohem och sist men inte minst - det Australenska märket CristinaRe, då vi blir unika både i butiken och webbutiken - för det porslinet kan man inte hitta här i Sverige förutom på ett ställe <3

Varumärket HILKE kan ni följa på instagram @hilke_design som ständigt kommer utvecklas. Det består nu av granit/marmorbord samt poster - men kommer även detta år lansera en egen ljusstake tillsammans med en lokal designer, namnet på ljusstaken kommer vara Giovanna, eftersom det är det första jag gör. Det kommer även utvecklas och nya produkter kommer döpas till mina familjemedlemmar, då dem är det viktigaste jag har - mitt allt!


​Kommande dagarna ska planering inför 3 stylingar göras och bokföring, samt strukturarbete och logistik inför vårens alla härligheter. Formex är bokad och hotell betald - vi ses där 20/21 januari! Planer ligger även för en liten butikskedja i Stockholm, Göteborg och Malmö till att börja med =)

Gillar

Kommentarer

Susana
Susana,
Fantastiskt! All lycka till
nouw.con/susanas
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229